Parafia Rzymskokatolicka p.w. Objawienia Pańskiego
ul. Łaszczyńskiego 1
05-082 Blizne
tel./fax 22 7220250
mail: [email protected]
Konto parafii
Alior Bank
16 2490 0005 0000 4530 7455 5934
Słowo na dziś
Czas Adwentu - 21 grudnia
Ewangelia wg św. Łukasza 1,39-45.
W tym czasie Maryja wybrała się i poszła z pośpiechem w góry do pewnego miasta w pokoleniu Judy.
Weszła do domu Zachariasza i pozdrowiła Elżbietę.
Gdy Elżbieta usłyszała pozdrowienie Maryi, poruszył...
Najbliższa rodzina nie chce wierzyć w śmierć ukochanego członka rodziny. Widzi, że wciąż oddycha, ma wyczuwalny puls, jego organizm pracuje. Lekarze twierdzą, że jest to możliwe tylko i wyłącznie dzięki aparaturze i w rzeczywistości nastąpiła już śmierć mózgu. Dochodzi do trudnej rozmowy. Czasem w jej trakcie pada pytanie o zgodę na pobranie narządów do przeszczepu.
W dzisiejszym „Kąciku bioetycznym: dla wierzących i ateistów” o tym, kiedy zaczyna się śmierć...?
I kiedy możliwe jest pobranie z ciała zmarłego narządu do przeszczepu?
Gdy zespół medyczny (zgodnie ze ściśle określonymi standardami) stwierdza śmierć pacjenta, i jeśli jego narządy wewnętrzne funkcjonują prawidłowo, możliwe jest pobranie ich do przeszczepu z ciała zmarłego.
Nawet po śmierci człowieka jego ciało może być – za pomocą odpowiednich urządzeń – utrzymywane w stanie „biologicznej funkcjonalności” do czasu, aż personel ustali, czy pobranie narządów od zmarłego jest możliwe i zgodne z jego wolą.
Kiedy zaczyna się śmierć?
W 1959 r. francuscy naukowcy po raz pierwszy opisali przypadek śmierci mózgu, zaś jej kryteria zostały opracowane w 1968 r. przez komisję w Harvard Medical School (USA). Komisja dokładnie określiła kryteria śmierci neurologicznej, które opierają się przede wszystkim na braku funkcji ważnych życiowo obszarów znajdujących się w mózgu, głównie ośrodka regulującego oddychanie.Zgodnie z raportem komisji rozpoznanie śmierci mózgowej według opracowanych kryteriów jest równoznaczne ze stwierdzeniem śmierci człowieka.
Jakie są dokładne kryteria śmierci mózgowej człowieka?
Śmierć mózgową stwierdza się przy równoczesnym wystąpieniu następujących symptomów:
1. Człowiek jest nieprzytomny, a jego ciało nie wykazuje żadnych ruchów;
2. Nastąpiło obumarcie pnia mózgu, w konsekwencji czego stwierdza się nieodwracalny brak własnego oddechu (serce zmarłego bije, i zachowuje funkcję hemodynamiczną przez pewien czas);
3. Brak jakiejkolwiek uchwytnej czynności elektrycznej mózgu (tzw. „płaskie EEG”);
4. Brak reakcji na bodźce zewnętrzne i brak spontanicznych odruchów obronnych, czyli:
- brak reakcji źrenic na światło (źrenice nie zwężają się pod wpływem mocnego światła),
- brak odruchu rogówkowego (powieki dotkniętego oka nie zamykają się),
- brak jakichkolwiek reakcji na ból (np. na ukłucie),
- brak odruchu termicznego (ciało nie reaguje na przedmioty gorące),
- brak odruchów wymiotnych i kaszlowych.
Czy głęboka śpiączka jest tym samym co śmierć?
Nie. Osoby w tzw. przetrwałym stanie wegetatywnym nie są martwe, ponieważ wciąż posiadają pewną aktywność mózgu. U pacjenta prawidłowo działa układ oddechowo-krążeniowy, gdyż pień mózgu nie został uszkodzony. Z tego powodu przetrwałego stanu wegetatywnego nie należy mylić z brakiem aktywności mózgu lub ze śmiercią.
W przypadku zmarłego dawcy również wymagana jest jego zgoda albo brak sprzeciwu za życia (zgoda domniemana) na pobranie narządów. Zespół transplantacyjny musi z całą pewnością stwierdzić jego zgon. Ścisłe przestrzeganie kryteriów określających śmierć dawcy jest niezbędne, aby wykluczyć możliwość pobrania organów od żyjącego jeszcze człowieka
W prawie polskim obowiązuje domniemana zgoda na bycie dawcą. Oznacza to, że jeżeli dana osoba za życia nie zgłosiła oficjalnego sprzeciwu, uznaje się ją za potencjalnego dawcę po śmierci.
Art. 6 ustawy z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu, przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1411, z późn. zm.; dalej „ustawa transplantacyjna”) stwierdza, iż „sprzeciw wyraża się w formie:
1. wpisu w centralnym rejestrze sprzeciwów na pobranie komórek, tkanek i narządów ze zwłok ludzkich;
2. oświadczenia pisemnego zaopatrzonego we własnoręczny podpis;
3. oświadczenia ustnego złożonego w obecności co najmniej dwóch świadków, pisemnie przez nich potwierdzonego”.
W praktyce sytuacja wygląda inaczej. Kiedy rodzina nie chce, nie pobieramy narządów – przyznają lekarze. Taka linia postępowania jest bywa krytykowana, ale jest zgodna z nauczaniem Kościoła katolickiego. “Przyzwolenie krewnych ma własny walor etyczny w sytuacji, gdy sam dawca nie może podjąć decyzji.” – powiedział Jan Paweł II w 2000 r. do uczestników Kongresu Światowego Towarzystwa Transplantologicznego.
ks. Paweł Paliga na podstawie książki „Przewodnik: bioetyka dla młodych”
A już za tydzień:
Niektórzy twierdzą, że istnieje aż do 6 rodzajów płci kulturowej.
A my pytamy, co czyni dziecko dziewczynką lub chłopcem?